Recruitment @ InSpark: het zijn roerige tijden

Het verhaal van Fabienne Verwer

Hoe gaat het met het recruitmentproces tijdens corona?

“De afgelopen weken beginnen wij onze gesprekken met de zin: het zijn roerige tijden. We kunnen ons er allemaal mee identificeren en weten niet wat komen gaat. Naast de nodige aanpassingen op privégebied, gebeurt er ook genoeg op het werk. Dat merkte ik zelf snel genoeg in mijn huidige rol als recruiter. Waar wij vanuit InSpark de voorkeur geven aan een persoonlijk face-to-face gesprek, viel deze optie ineens grotendeels weg met het tijdelijk sluiten van ons kantoor in Amstelveen en de richtlijnen vanuit het RIVM.”

Plan van aanpak

“Als Microsoft partner hebben wij geluk met alle mogelijkheden die het Microsoft Platform ons biedt. Met ruim 100 gedreven IT-professionals die dag in dag uit keihard werken aan de laatste technologie, hebben we hier een oplossing voor! Onze organisatie is erop gericht remote te werken. Hier draaien wij onze handen niet voor om. De face-to-face gesprekken hebben we makkelijk en snel om kunnen zetten naar calls via Microsoft Teams. Hiermee kunnen we videobellen, zodat de eerste kennismaking toch nog een stuk persoonlijker wordt. De kandidaat wordt van te voren geïnformeerd en de rest wijst zich vanzelf. We kunnen zeggen dat ons recruitment-proces in de basis bijna hetzelfde is gebleven.”

Verdere uitdagingen

“Ik voorzag nog twee uitdagingen toen wij het recruitment-proces noodgedwongen moesten aanpassen. Allereerst was ik bang om de kracht van een face-to-face gesprek te verliezen. Ons kantoor, de sfeer, en de medewerkers maken InSpark! Hoe brengen wij deze waarden digitaal over? Een tweede uitdaging die ik zag was dat ik benieuwd was naar hoe potentiële kandidaten hier tegenaan kijken. Zijn kandidaten momenteel niet huiverig voor een overstap? En, hoe nemen wij deze twijfel weg?”

De kracht van InSpark!

“Waar ik niet direct op had gerekend, waren de positieve en lovende reacties vanuit de kandidaten. Vooral gericht op de aanpassing van het recruitment-proces. Een video-call verloopt niet altijd even soepel. Velen hebben de ‘thuiswerk video-call’ bingokaart voorbij zien komen op sociale media waarbij de volgende twee kreten vast niet onbekend in de oren klinken: ‘Horen jullie mij?’ en ‘Oh, ik viel even weg’. Desondanks waren de kandidaten en gesprekspartners positief. Kandidaten waarderen hoe snel wij inspelen op de huidige situatie en hoe wij ons daarin flexibel opstellen. Daarnaast benoemen zij dat zij leuke, open gesprekken hebben gehad met ons en onze collega’s en hierdoor een goed beeld van de sfeer, kennis, expertise en de medewerkers hebben gekregen.”

fabienne verwer

Met volle kracht vooruit

“En die onzekere tijden? Ja, die zullen voorlopig nog even blijven. De afgelopen weken dient de ene maatregel zich na de andere aan, waardoor wij moeten aanpassen. Wij merken dat kandidaten onzeker worden en huiveriger zijn voor een eventuele overstap. Hoe gaan wij hier mee om bij recruitment? Wij zijn tenslotte het eerste aanspreekpunt voor de kandidaat. We bespreken de twijfel, gaan open het gesprek in en waar mogelijk nemen we de twijfel weg. Wij kunnen niet in de toekomst kijken, maar weten voor de uitdagingen die op ons afkomen wel innovatieve oplossingen te bedenken. Dat is waar InSpark voor staat. Conclusie is dat wij blijven doen wat wij altijd doen: fantastische mensen binden aan onze fantastische organisatie.”

SHARE
Fabienne Verwer

Recruiter

Benieuwd naar onze aanpak?
Ik vertel je graag meer over InSpark en recruitment.
Altijd up to date?
Blijf op de hoogte van de laatste innovaties. Ontvang als eerste uitnodigingen voor webinars en events. Schrijf je nu in!